Angels on earth

angels,animals,humanity,spirituell,peace,love,friends

Aspartam
Aspartam upptäcktes av en slump år 1965, när kemisten James Schlater vid C.D. Searle Company försöker skapa en böldmedicin.
Aspartam är ett av de farligaste ämnen som används som sötning i våra dagliga livsmedel. Aspartam, som ofta omnämns i fackböcker som kemiskt gift
Kända biverkningar är att Aspartam kan vålla oro, depression, förvirring, yrsel, skakningar, sömnrubbningar, kronisk trötthet, ögonsmärta och ögontorhet, synförändringar, högt blodtryck, viktökning, klåda, illamående, minnesförlust, krampattacker och andra besvär. Aspartam kan även leda till hjärntumörer.
Det bolag som tillverkar aspartam heter Monsanto och kontrolleras av Robert Shapiro. Monsanto har flyttat sin internationella sektion från St. Lois (Missouri) till Bryssel. Alla försök att förbjuda aspartam har misslyckats. Det har varit allt för svårt att gå emot livsmedelsjättens maktutövning.
I USA använder mer än halva befolkningen stora mängder aspartam. Drygt 3000 livsmedel innehåller aspartam, och däribland alla så kallade lightdrycker. Man lyckades endast för en kort tid förbjuda det. De krafter som ville ha detta ämne kvar på marknaden var dock alldeles för mäktiga. Tyvärr blev aspartam åter tillåtet.
Däremot förbjöd myndigheterna stevia, en japansk och sydamerikansk ört, som under många år har använts som ett naturligt sötningsmedel Stevia saknar biverkningar och har flera positiva hälsoeffekter. Även diabetiker kan använda denna söta ört utan blodsockerhöjning. Anledning till förbudet var enkel - stevia kunde hota sockerindustrin och aspartam.
Aspartam finns även i magnesiumpreparat (magnesiumhydroxid) som man receptfritt kan köpa på apoteket. Aspartamfira magnesiumpreparat är däremot receptbelagda. Aspartam lanseras också som NutraSweet, Canderel och Equal.

Dela

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Sötningsmedel - hela listan

Här är hela listan över sötningsmedel, deras E-nr och befarade risker. Listan på risker kan göras ännu utförligare och mer information kan hämtas på fler hemsidor, se längst ner.
Inom [] anges ADI-värdet för vissa av ämnena. Det är det "tillåtna" intaget per kg kroppsvikt och dag enligt Livsmedelsverket.

E 420 Sorbitol - Cancer, allergiska reaktioner, ögonskador

E 421 Mannitol - Cancer, njurskador, tarmstörningar

E 950 Acesulfam-K (-kalium) - Cancer [9mg/kg och dag]

E 951 Aspartam - Cancer, fosterskador, huvudvärk, slaganfall [40mg/kg och dag]

E 952 Cyklaminsyra - Cancer, fosterskador

E 954 Sackarin - Cancer, fosterskador, genetiska skador [5mg/kg och dag]

E 967 Xylitol - Cancer

Källor: "A Consumer´s Dictionary of Food Additives" av Ruth Winter; "The Mirage of Safety" av Beatrice Trum Hunter; "Additives - Your Complete Survival Guide" av Felicity Lawrence; "Eater´s Digest" av Michael F Jacobsen; "Aspartame (Nutrasweet): Is It Safe?" av H J Roberts; "Excitotoxins, The Taste That Kills" av R L Blaylock.

usch..tack för den här listan! Idag kollade jag min morgon yogurth..vad ser jag... aspartam, och jag som tyckte den var så nyttig, ska nu byta yogurth och kolla upp lite mer innehållsförteckningen på det jag köper...man blir ju mörkrädd av allt som vi får i oss genom maten...tack

Usch ja...Det ligger mycket pengar i detta, vi är organiska varelser ändå använder livsmedelsindustrin kemiska tillsatser för att få oss beroende av produkter.Inte klokt

Aspartam är ett gift som skadar din hjärna , blodomloppet, din lever ja säkert mera .
Jag skulle aldrig efter jag har fått denna kunskap stoppa i mig detta ej heller ger jag mina barn detta.Rävgift minst sagt och det finns de som har forskat i aspartam och hävdar att människor har dött av det.

I USA som var före sverige med aspartam har skador visat sig och folk dött.i England har dom flesta butiker boykottat aspartam.

Jag har märkt att folk orkar inte bry sig om vad dom äter,Allt som finns i affären är inte farligt för det säljs ju till oss är ett argument jag fått höra,samma med mediciner det säljs ju på apoteket så då är det inte farligt
Det behövs inga kärnvapen vi tar död på oss själva aspartam är ett dödligt vapen anser jag

RSS

Om

Eden Eden skapade det här sociala nätverket påNing.

Senaste aktivitet

mrflanell skickade en kommentar till Cornetto
för 16 timmar sedan
mrflanell skickade en kommentar till Helena
för 16 timmar sedan
mrflanell skickade en kommentar till Ranjan
för 16 timmar sedan
mrflanell uppdaterade sin profil
för 16 timmar sedan
mrflanell uppdaterade sitt profilfoto
för 16 timmar sedan
för 18 timmar sedan